Cultuurscan

Cultuurscan | Hoe groen is jouw organisatie?

Je wilt impact. Een organisatie bouwen met duurzaamheid in het hart. Dus je moet iets met cultuur. Zodat je de ongeschreven regels begrijpt en de patronen ziet. Een cultuurscan geeft je de sociale plattegrond van jouw organisatie.

Wat het oplevert? We begrijpen nu waarom we doen wat we doen, en hebben helder zicht op de onderliggende patronen. Dat was confronterend, maar bleek het startpunt van een belangrijk gesprek over wie we willen zijn.

  • Patronen, duiding en nieuwe inzichten, diepgaand inzicht in de interne logica.
  • Een sociale plattegrond van je organisatie. Nooit oordelend, altijd herkenbaar, soms confronterend.
  • Een mozaïek van micro-stories. Verhalen die klein en groot aan elkaar verbinden.
  • Het startpunt van gesprek. Want cultuur bouw je in dialoog.
  • Diagnose en interventie. Verandering begint zodra we binnenkomen.

Wat het niet oplevert?

We doen geen enquete. Zetten geen vragenlijsten uit. Geloven we niet in. Dat is wachten op het sociaal-wenselijke antwoord. Mensen doen iets anders dan ze zeggen te doen. We doen ook niet aan benchmarken en vergelijken. We oordelen niet. Nooit. En we doen ook niet aan cijfers en percentages. Omdat cultuur niet in statistieken te vangen is. Wat we wel doen? De organisatiecultuur in kaart brengen, zodat je zelf de weg kunt vinden.

Ik wil meer weten!

Waarom een cultuurscan?

Je wilt impact. Een organisatie bouwen met duurzaamheid in het hart. Dus je moet iets met cultuur. Want ja, culture eats strategy for breakfast. Maar waar moet je dan beginnen? Gewoon, bij het begin. Noem het een cultuurdiagnose, cultuuronderzoek, cultuurmeting, cultuurfoto, culture assessment. Je wilt de ongeschreven regels begrijpen en de verbanden zien. Een cultuurscan geeft je de sociale plattegrond van jouw organisatie.

Niemand gaat op reis zonder kaart

Iedere reis moet je voorbereiden. Je kunt de Lonely Planet kopen, of een Rough Guide. Kwestie van smaak. Met informatie over tijdzone en valuta, toeristische highlights, ‘unieke hotels’ en culturele do’s en don’ts. Je kunt ook een gids om advies vragen. Krijg je wel een mening. Of een kaart kopen. Met een kaart weet je waar je bent. Kun je zelf je route bepalen. Verdwalen. En de weg weer terugvinden. Je bent gek als je zonder kaart op reis gaat.

Nieuwe verbanden en fundamentele inzichten

Een cultuurscan levert een foto op, de sociale plattegrond van jouw organisatie. Maar dan in beeld en verhaal. Op het oog losse incidenten verbonden tot herkenbare patronen. Zodat je de interne logica begrijpt. Met ruimte voor subtribes, clans en afdelingen. Dé cultuur van Nederland bestaat toch ook niet. We tonen je het sociale reliëf. Leggen nieuwe verbanden. Geven diepe inzichten. Zodat je weet waar je staat. En wat je te doen hebt om je organisatie te verduurzamen. 

Hoe een cultuurscan werkt 

Hoe wij een cultuurscan aanpakken

Het allerliefste doen we veldwerk. Waarom? Omdat mensen iets anders doen dan ze zeggen. Simpel. We participeren en observeren. Soms een dag, soms drie weken. We verzamelen culturele rommeltjes. Alles is informatie. We eten op vrijdagochtend dat visje mee. En we hangen veel bij de koffie automaat. Lekker de laatste roddel ophalen. We vragen wie we zeker moeten spreken, en wie absoluut niet. Doen we natuurlijk toch. Alleen dan krijg je het echte verhaal. Hard werken, veldwerk.

Maar soms kan dat niet. Dan vinden we een andere manier. Combineren we een workshop met een reeks interviews. Levert ook heel veel op. Kost minder tijd. En geld.

En we doen natuurlijk ons huiswerk. Dat zit in de prijs. Want organogrammen, websites en jaarverslagen zijn ook informatie. En onze ervaringen tijdens het inkooptraject ook. Vanaf het allereerste mailtje. Dus wees op je hoede. Want alles is informatie.

Meer weten?

Wat onze klanten zeggen?

Samen met Walter hebben wij een “Culture Conversations” Campagne opgezet met lokale gesprekken op vijf werelddelen in al onze verschillende bedrijfstakken.

Zoek je een combinatie van solide (academisch bewezen) kennis, creativiteit en inlevingsvermogen voor je cultuurvraagstuk… Call Walter! 

Lees hier meer over de samenwerking!

Willemijn Brouwer, Corporate Sustainability & Lead Internal EngagementDSM
DSM

Cultuurscan van jouw organisatie

Vul dit formulier in of stuur een mail naar walter@greenculturelab.com. Krijg je binnen een werkdag antwoord met een datumvoorstel voor een telefonische intake. Kosteloos natuurlijk. Maken we daarna een offerte. Lekker duidelijk waar je ‘ja’ op zegt. Of nee. En als je nog vragen hebt, bel gerust.

Waar we dan nieuwsgierig naar zijn

  • Hoeveel medewerkers, afdelingen en locaties moeten we meenemen in de scan?
  • Hebben jullie al ideeën bij het tijdspad?
  • Wat kunnen jullie alvast vertellen over de vraag en context?
  • Heb je een organogram? Stuur het mee, dan begrijpen we organisatie sneller.

spacer 450x650
Walter Faaij
  • +31 (0)6 19792849

Afspraak maken? Meer informatie?

Vul dit formulier in of stuur een mail naar walter@greenculturelab.com

Je krijgt dezelfde dag nog antwoord. En als je toch nog vragen hebt, bel gerust.